Solutii analitice

A+ A A-

Solutii analitice

O definiție pragmatică și simplistă a Sistemelor de analiză și suport decizional (termeni consacrați în engleză ca „Analytics” sau „Business Intelligence” - BI) ar fi “căile prin care o organizație ajunge la deciziile ei”. Unii angajați cu vechime pot să-și bazeze deciziile, în mod uzual, pe intuiție sau experiență, dar alții preferă să se bazeze pe rapoarte sau informații fundamentate, extrase din aplicațiile utilizate în cadrul organizației.

Organizațiile moderne generează cantități din ce în ce mai mari de informații, care ar putea fi:
•    structurate în baze de date și aplicații cum ar fi cele dedicate relațiilor cu clienții – CRM (Customer Relationship Management), cele pentru planificarea resurselor organizației – ERP (Entreprise Resource Planning) sau aplicații dedicate unor funcții specifice (ex. aplicații de dispecerizare sau de monitorizare a unor sisteme),
•    semi-structurate, cum ar fi diverse foi de calcul utilizate în diferite puncte din organizație, formulare de feedback pe website etc.
•    complet nestructurate, cum ar fi diverse bloguri sau articole de web, comunicarea pe e-mail sau mesagerie instant, documente generale, note etc.

Această avalanșă informațională tinde să genereze, în special în organizațiile mari, “buncăre” de informație între care comunicarea este restrânsă (de exemplu, între departamentele tehnice, cele de vânzări și cele financiare) și datorită platformelor diferite utilizate, singura “lingua franca” rămâne cea a foilor de calcul și a documentelor de prezentare. Informațiile agregate între departamente pot conține, în acest caz, doar fațete ale realității, de cele mai multe ori, insuficiente pentru a lua decizii valide, rapide și cu adevarat informate.

Asistăm, astăzi, la extinderea utilizării sistemelor de BI, din zona de top și senior management, a deciziilor strategice și tactice, către zonele operaționale (agenți de vânzări, personal tehnic, personal de relații cu clienții etc) și la utilizarea acestui gen de instrumente de către organizații de dimensiuni din ce în ce mai mici. Soluțiile de BI nu sunt rezervate organizațiilor comerciale ci pot fi utilizate cu mare impact, de exemplu,  în administrația publică, punând la dispoziția factorilor de decizie informații necesare elaborării unor politici sociale mai bune sau pentru combaterea fraudelor.

Practic, orice organizație care se dorește eficientă, competitivă, performantă și care  se confruntă cu cantități mari de informație structurată în activitatea zilnică, poate obține beneficii semificative prin implementarea unor soluții dedicate de suport decizional.

În acest context, procesele și sistemele de BI capătă un rol esențial în identificarea și analizarea datelor disponibile în organizație precum și în extragerea, procesarea și prezentarea lor într-o manieră care să faciliteze asimilarea rapidă și corectă a informațiilor esențiale pentru luarea deciziilor.

Un sistem de BI, bine construit, reduce dramatic efortul investit în asamblarea, validarea și analizarea informațiilor disponibile în organizație și pune la dispoziția utilizatorilor de la orice nivel,  pachetul necesar și suficient de informații, pe baza cărora aceștia să-și poată urmări performanța și îndeplini obiectivele. De cele mai multe ori, informațiile sunt prezentate intuitiv, vizual, în așa-numite “tablouri de bord” (dashboards) sub formă de:
•    grafice - excelente pentru evidențierea evoluției în timp sau a proporțiilor între elementele urmărite
•    hărți - pentru evidențierea diferențelor de performanță între diferite regiuni
•    tabele / liste de valori, a căror pondere se dorește a fi redusă la minimul necesar.
Pe de altă parte, dacă se dorește obținerea de informații suplimentare, majoritatea interfețelor platformelor de BI permit schimbarea interactivă a perspectivei asupra datelor, filtrarea, re/combinarea informațiior disponibile, eventual, explorarea unor scenarii alternative și proiectarea lor în viitor, în baza cunoașterii acumulate și asamblate în modele evolutive, astfel încât să se ajungă rapid și ușor la evidențierea elementelor necesare pentru luarea unor decizii corecte, informate.

Pentru că trăim într-o lume dinamică, mobilă, în care viteza de reacție la schimbările din mediu devine esențială, majoritatea platformelor de BI permit punerea la dispoziție și exploatarea acestor “tablouri de bord” cu un simplu browser de web, inclusiv de pe telefonul mobil sau tabletă, eliminând necesitatea insalării unor programe-client dedicate.

www.bion-team.ro - Template Design - ITNet